Thore er en av de fremste i landet på sitt felt: – Jeg brenner ekstra for dette 

I 16 år har hobby og jobb gått hånd i hånd for Thore Hagland. 

Tilbake i 2006 startet Thore Hagland som lærling hos Haugaland Bilsenter. Siden da har han blitt værende i «Hondabygget», og opparbeidet seg kompetanse og erfaringer som få kan skilte med. 

– Jeg har vel alltid visst hva jeg ville bli, bilmekaniker. Jeg har skrudd i stykker så mye når jeg var liten, så da var det bare naturlig at jeg fortsatte å skru videre også, men da for å fikse ting, forteller han lattermildt. 

Han skryter av kollegaene og bedriften som læreplass, men også som arbeidsplass i årene som har fulgt. 

– Jeg har alltid jobbet med flinke folk, som har bidratt til at jeg har fått lært og utviklet meg i faget, sier han. 

Bygget videre på lidenskapen 
Som bilmekanikere flest har han ett bilmerke som ligger hjertet aller nærmest. Og for Hagland er det ingen tvil, Honda er det store. Det har også vært en av motivasjonene for å jobbe nettopp hos Haugaland Bilsenter. 

– Jeg har alltid vært litt frelst av Honda. Her har jeg fått jobbet med merket, og har fått en teknikerutdanning fra Honda. Så jeg har fått opparbeidet meg en god kompetanse der, sier han. 

– Jeg vil si at kompetansen Thore har gjør at han ser problemene fortere enn hva man kan finne ut med diagnoseverktøyene, skyter daglig leder, Andreas Aasland inn og legger til at Thore er blant de fremste Hondateknikerne i landet. 

Teknikerutdanningen fra Honda gjør at Hagland alltid er oppdatert på de siste utviklingene i bransjen. Og med jevnlig kursing og strenge krav er det ikke bare-bare. 

– Nå skal jeg til Tyskland for kursing. Det er slikt vi må gjøre hvert tredje år, og da er vi oppdatert på alt det nyeste, da spesielt innen Honda, forklarer han og utdyper: – Det skjer utrolig mye på bilfronten. Så en må holde seg oppdatert for å kunne jobben, og for å kunne gjøre jobben på en trygg måte. Spesielt nå med elbilene. 

En sømløs kundereise 
For Thore og gjengen på verkstedet er kompetansen en ting, et annet viktig fokusområdet er at kunden skal få en god og trygg opplevelse med å levere bilen sin inn til Haugaland Bilsenter. 

– Vi skal gjøre en skikkelig jobb selvfølgelig, at kunden skal slippe å måtte komme igjen. Og der er vi gode mener jeg, sier han før han fortsetter: – Men vi har også et stort fokus på helheten. Med kommunikasjonen på kryss og tvers av kundemottak og fakturering. Alt skal være på stell, og vi følger kunden nøye opp slik at de skal få en god opplevelse. 

Selv har han vært på bygget i 16 år. Flere av de andre mekanikerne har også lang fartstid på senteret, noe som gjør at de har fått fordypet seg i merkene som føres; Maxus, Honda og Alfa Romeo. Og det er nettopp det som skiller dem fra konkurrentene hos andre verksteder. 

– Det er dette med erfaringen. Vi jobber i stor grad kun med disse merkene, og får konsentrert oss om de. Du opparbeider deg mye kompetanse og erfaringer når du jobber så lenge med noe. Derfor vil jeg si at vi er av de som kan merkene mest, og løser som regel problemene fortere enn hva andre lokale verksted klarer, avslutter han.